1 + 1 = 2

maandag 25 augustus 2014

Een doordeweekse ochtend, in de bus richting Gasthuisberg. Twee meisjes stappen op. Aziatisch uiterlijk, Thais of iets anders uit die hoek van de wereld.

Ze zien er rond de 20 uit, maar ze kunnen even goed 15 of zelfs 35 jaar zijn. Ze lijken als twee druppels water op elkaar: een eeneiige tweeling. Wanneer ik beter naar hen kijk, zie ik dat werkelijk alles aan hen identiek hetzelfde is. Ze dragen hetzelfde hemd. De wassing van hun jeans is precies dezelfde. Ook hun sneakers zie ik dubbel. Hun identieke horloges hangen rond dezelfde pols, en ze hebben zelfs hun haar op dezelfde manier opgestoken. Met allebei een bruine bloem als versiering.

Ze praten met gedempte stem met elkaar. Ik zit te ver bij hen vandaan, waardoor ik niet kan horen of ook hun stemmen hetzelfde klinken. Het enige verschil dat ik op het eerste zicht kan vinden, is dat de ene een centimeter of 2 groter is dan de andere.

Wanneer we aankomen bij het ziekenhuis, en mijn fantasie allang op hol geslagen is ("Waren ze misschien ooit een siamese tweeling, die door één of andere zotte dokter van elkaar gescheiden is bij wijze van medisch experiment?"), stapt het tweetal uit. Ze hangen hun identieke tas goed, en beginnen te wandelen. Eerst de rechtervoet, dan de linker. Een klein, marcherend tweelingenleger. Ik blijf achter op de bus, mijmerend over de praktische voordelen van zo'n tweelingzus ("Zou je als identiek geklede, eeneiige tweeling op sommige plaatsen samenaankoopkorting krijgen?"), en over tweelingzussen in de populaire en iets minder populaire cultuur.

De scary twins uit The Shining



Jeanne en Marcella, bekend van teevee




De knappe Olson-zusjes



Ik heb de rest van de dag ook dit nummer gezongen in mijn hoofd.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Made With Love By The Dutch Lady Designs