Eindejaarsvragen in de mix: terugblik op 2014

dinsdag 30 december 2014

Met nog iets meer dan 24 uur te gaan voor het luidkeels aftellen naar 2015 kan beginnen, vond ik een bescheiden, persoonlijke terugblik op het jaar dat bijna voorbij is hier wel op z'n plaats. Op televisie, in krantenbijlages en op websites word je dezer dagen bijna doodgegooid met jaaroverzichten. En dan kan deze blog toch niet achterblijven zekers?

Onder het motto "beter goed gepikt dan slecht uitgevonden" maakte ik zelf een mix van bestaande eindejaarsvragen. Naast de klassiekers van Humo haalde ik inspiratie bij Charlie magazine en Tales from the Crib. Als er zo'n categorie bestond, dan zou ik die laatste 2 trouwens zeker nomineren voor "website van het jaar". Vaak dingen op gelezen die me deden nadenken of die aan onze eettafel thuis voor de nodige discussies zorgden. En dat wil wat zeggen, op dat oppervlakkige en hersenloze internet van tegenwoordig!

1. Wat deed je in 2014 dat je nooit eerder deed?

Ik begon met yoga en vond dat oprecht tof. Ik liet me van mijn meest sociale kant zien, en ging bij een leesclub waar ik niemand kende. Ik las daardoor ook boeken die ik anders niet zou hebben vastgepakt. Ik at voor het eerst sushi, terwijl er aan het tafeltje naast ons bijna iemand stikte in een integraal bolletje wasabi. Ik ging een sportief engagement aan in de vorm van een 10-beurtenkaart voor het zwembad. Ik begon een blog. Ik huurde een appartement via AirBNB in het buitenland. Ik liet mijn bh-maat nameten. Ik at zand in Arizona (don't ask). Ik sliep in een motel. Ik investeerde in goede hoofdkussens. Ik ging feesten tot het licht was buiten. Ik legde vlees op de barbecue in een openbaar park. Ik werd zwanger. En dronk bijgevolg voor het eerst in mijn leven een virgin mojito. Die lekkerder was dan ik had gedacht. Ik dacht ook belachelijk veel aan kaas, en dan vooral aan de kazen die ik even niet meer mag eten.



 















2. Wat was de belangrijkste gebeurtenis, evolutie of trend van het voorbije jaar?

Algemeen: dat het land en mijn omgeving harder dan ooit in twee kampen lijkt te zijn opgedeeld. Misschien ligt het aan mij, maar ik was me nooit eerder zo bewust van het "wij tegen hen"-gevoel.

Persoonlijk: dat het onder vrienden echt oké is om niet altijd te doen alsof je leven perfect is. En dat bestaande vriendschappen door een beetje openheid alleen nog maar hechter worden.


3. Wie of wat heeft jou in 2014 doen huilen?

Teveel om op te noemen. Vooral in de laatste maanden van het jaar. Een leuke collega die ontslagen werd. Een vriendin die het uitmaakte met haar lief, en daardoor op straat stond. Een schattig weeshondje op Facebook, dat een thuis zocht. Mia van Gorki op de radio. Tjah, what can I say, zwangerschapshormonen zeker?

4. Waarmee heb je het meest gelachen?

Met enkele boeken en de zaalshow "Hier is wat ik denk" van Wouter Deprez. En dat ging van hardop schaterlachen tot gegeneerd gniffelen wegens veel te herkenbaar...

5. Welke doorbraak of gebeurtenis heeft je hoopvol gestemd?

Internationaal: de Nobelprijs voor de Vrede voor Malala!

Nationaal: dat er blijkbaar toch een maatschappelijk draagvlak is voor een belasting op vermogens, en dat er nog mensen zijn die zich vragen stellen bij al die bedrijfswagens die rondrijden in ons land.



 














6. Wie of wat heeft je teleurgesteld?

De sorting hat van Harry Potter in de studios van Warner Brothers in LA heeft mijn zelfbeeld een beetje naar beneden gehaald. Ik werd ingedeeld bij Huffelpuff, en ben dus officieel een seut!
  
7. Welke landen heb je het afgelopen jaar bezocht?

Het was weer een jaar waarin ik veel ben weggeweest. In chronologische volgorde: Frankrijk, 2 keer Duitsland, Zweden, Nederland en Amerika. Meer van dat in 2015!




















8. Wat was je favoriete eten en drinken in 2014?

Ik was dit jaar helemaal into risotto en de pasta al'ragu die mijn man zo lekker kan klaarmaken. In Amerika kreeg ik de smaak van een goeie Ginger Ale opnieuw te pakken.



















9. Welk nummer zal je altijd doen denken aan 2014?
  
Ik vond en vind "Stolen Dance" van Milky Chance wel een goeike in deze categorie. Berlijn-flashback!

10. Ben je in vergelijking met 2013…

a) blijer of triester?
 

Blijer over sommige dingen, triester over andere

b) dikker of dunner? 

Dikker, obviously!

c) rijker of armer?

Armer

d) zieker of gezonder? 

Status quo

11. Wat was je favoriete televisieprogramma?

Ik heb geprobeerd om minder tv te kijken, en dat is aardig gelukt. Ik heb gewoon geen zin meer in de programma's waarin steeds dezelfde BV's op de koffie gaan bij andere (semi) BV's. Buiten de gebruikelijke trouwprogramma's heb ik wel graag gekeken naar "Unsere Mütter, Unsere Väter", een Duitse oorlogsreeks, naar "De Ideale Wereld" en naar alle programma's met Jani!





















12. Wat is het beste boek dat je gelezen hebt?

De hype rond de Millenium-trilogie van Stieg Larsson enkele jaren geleden was meer dan terecht. WAT.EEN.VERHAAL!

13. Wat was je favoriete film van het jaar?

Veel goeie films herbekeken, maar niks nieuws gezien dat me echt is bijgebleven.

14. Aan welk concert heb je de beste herinneringen?

 Op een gedeelde eerste plaats: Eels op Werchter en Arcade Fire in het Sportpaleis.

15. Heb je dit jaar iemand geblokkeerd op Facebook?

Geblokkeerd niet, wel veel mensen uit mijn nieuwsoverzicht gehaald om allerlei redenen 

16. Welk filmpje op internet deed je dit jaar huilen?

Opnieuw: teveel op te noemen (zie vraag 3). Maar vaak is er een rode draad: huwelijksaanzoeken of hondjes zetten de sluizen altijd open hier! 

17. Voor welke job heb je meer bewondering gekregen?

Vroedvrouwen en verplegend personeel in het algemeen

18. Waaraan heb je te veel geld uitgegeven?

Sowieso aan reizen en uitjes. Maar dat is zijn geld dubbel en dik waard!

19. Wat is het beste dat je gekocht hebt in 2014?

Mijn zwarte handtas, die ik gescoord heb in de solden in Parijs en bijna elke dag gebruik! En tijd, doordat we hier sinds enkele maanden een dienstencheque-poetsvrouw hebben, joehoe!

20. Wie wens je wat toe voor 2015 (ten goede of ten kwade)?

Iedereen: weinig kopzorgen, veel zelfvertrouwen en de moed om keuzes te maken en knopen door te hakken.

Sommigen: meer empathie en inlevingsvermogen, en de gave om verder te kijken dan hun eigen, kleine realiteit van elke dag.

Onszelf: minder stress, genoeg slaap en een droom van een baby.

Maak er iets moois van, jongens en meisjes!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Made With Love By The Dutch Lady Designs